První online setkání v rámci aliančního týdne modliteb se uskuteční v neděli 9. ledna od 18. 30 hodin. Online setkávání se bude konat každý den až do 16. ledna. Téma celého týdne je „Šabat“. První zamyšlení na téma „šabat a identita“ v neděli 9. ledna bude nad textem z 2. knihy Mojžíšovy: Proto řekni Izraelcům: Já jsem Hospodin. Vyvedu vás z egyptské roboty, vysvobodím vás z vašeho otroctví a vykoupím vás vztaženou paží a velkými soudy.

Setkání na odkazu https://meet.jit.si/ekumso  povede v neděli 9. ledna Tomáš Kábrt. Všichni jsou srdečně zváni!

2. DEN 10. ledna – ŠABAT A BOŽÍ ZAOPATŘENÍ (vede Lukáš Bujna)

3. DEN 11. ledna – ŠABAT A ODPOČINEK (vede Pavel Knorek)

4. DEN 12. ledna – ŠABAT A SOUCIT (vede Tomáš Pacovský)

5. DEN 13. ledna – ŠABAT A PAMĚŤ (vede Jiří Beneš z Husitské teologické fakulty)

6. DEN 14. ledna – ŠABAT A RADOST (vede Pavel Šimek)

7. DEN 15. ledna – ŠABAT A ŠTĚDROST (vede Hana Kábrtová)

8. DEN 16. ledna – ŠABAT A NADĚJE (vede Jan Sebján)

Šabat a identita – zamyšlení Gisely Kessler-Bertherové ze Švýcarska (teoložka a specialistka v oblasti vzdělávání):

Dva moji přátelé dlouho nemohli najít práci, což je oba velmi tížilo. Oba měli rodinu, o kterou se museli starat. Chodili na kurz, který jsem v našem sboru vedla a který se jmenoval „Křesťanství a práce“. Během kurzu velmi otevřeně přemýšleli o své nezaměstnanosti a trápily je zejména otázky týkající se jejich identity. Závisí moje hodnota na tom, jakou mám ve světě práce relevanci? Nakolik se ztotožňuji s prací, kterou vykonávám? Jaký dopad na mě má nezaměstnanost? Jak jsme jim naslouchali, začali jsme si uvědomovat, jak důležitá je naše práce pro naši identitu. Bůh ustanovil v každém týdnu jeden den bez práce – šabat, aby nám připomněl, že naše identita není určována naší prací.

Židé v Egyptě byli o šabatový odpočinek okradeni. Jako otroci museli bez ustání pracovat ve faraonových službách. Ocitli se v pasti systému, který je vykořisťoval a uplatňoval absolutní nadvládu nad Božím stvořením. Bůh se však s tímto stavem nehodlal smířit. Osvobodil svůj lid z otroctví. Mimo Egypt, na poušti, mohli Židé opět slavit šabat. Při uctívání Boha si mohli připomenout svou nejhlubší identitu. Byli vyvoleným a milovaným Božím lidem.

Proto je šabat pro nás všechny klíčový. Když uctíváme Boha a máme vzájemné společenství, zakoušíme, že skrze dávání vždy také dostáváme. Jsme víc než to, co děláme a čeho dosahujeme. Naše identita a důstojnost se nakonec nachází v uznání, že jsme – nezaslouženě – milované Boží děti. Práce nám pomáhá při budování našeho charakteru, ale
naše osobní hodnota není určena tím, co děláme. V den odpočinku se můžeme vzdálit od své práce a nově zakusit Boží blízkost. S pomocí šabatového odpočinku, který ustanovil Bůh, získáváme pokoj; naše hodnota jako lidské bytosti je založena na našem vztahu s Bohem.


.