kozelV pátek 27.12. od 18 hodin zveme všechny zájemce, začátečníky i pokročilé, na dvacátou sedmou hodinu pravidelného studia „Velkého příběhu Bible“ do modlitebny adventistů na Kraslické 494/14 v Sokolově. Tématem bude 2300 večerů a jiter. Téma jsme měli probírat již 13.12., ale znovu jsme se s příchozími vrátili k předchozímu těžkému tématu (Daniel 7. kapitola). V pátek 20.12. kurz nebude z důvodu přípravy na vánoční koncert a bohoslužbu. Děkujeme za pochopení.

V předchozí lekci jsme probrali vidění proroka Daniela ze starozákonní biblické knihy. Vidění zaznamenané v sedmé kapitole odhaluje důležité aspekty duchovního sporu mezi dobrem a zlem a zasazuje jej do mezinárodního dění. Ukazuje, že Bůh je Pánem dějin. Vidění má dvě části – vidění (verše 2-14) a výklad (verše 15-27). Prorok Daniel viděl, jak z rozbouřeného moře národů vystupují čtyři velká zvířata, která symbolizují jednotlivé světové říše. První šelmou byl lev, druhou medvěd, třetí levhart a čtvrtou šelmou byla příšera tak hrozná, že pro ni nenašel prorok mezi zvířaty analogii. Měla podobu obludného draka. Danielova pozornost byla upoutána na čtvrtou, bezejmennou šelmu, na jejíž hlavě vyrostlo 10 rohů. Když je pozoroval, byl zaujat něčím zvláštním. K jeho překvapení vyrostl mezi těmito rohy ještě další roh, který byl zpočátku malý, ale jak se rozpínal, vyvrátil tři z dřívějších rohů. Tento malý roh měl lidské oči a ústa, která mluvila troufale.

daniel 7.kapitolaČtyři království, která jsou v 7. kapitole vylíčena pod symboly šelem, už známe. Seznámili jsme se s nimi při výkladu 2. kapitoly knihy Daniel. Těmito říšemi jsou Babylón (lev), Médo-Persie (medvěd), Řecko (levhart) a Řím (bezejmenná šelma, drak). V 7. kapitole přidává Daniel dva nové důležité prvky – činnost malého rohu a Boží soud. Verše 20-22 mluví o tom, že malý roh vedl válku se svatými a přemáhal je, až přišel Věkovitý. V té chvíli byl vynesen rozsudek ve prospěch svatých Nejvyššího a pak nadešla doba, aby království dostali do držení svatí. Na tomto Božím soudu tedy jde o to, aby byli před celým vesmírným soudním tribunálem obhájeni všichni, kdo věrně následují Boha, přestože jsou pronásledováni zlou mocností malého rohu. Zároveň jde o to, aby činnost malého rohu byla jasně odsouzena a aby byla tato mocnost za své špatné jednání z rozhodnutí soudu nakonec úplně zničena. Svatí, kteří vytrvali až do konce a zůstali navzdry těžkostem a pronásledování malého rohu věrní Bohu, jsou nyní osvobozeni a došli u Boha zastání. Je vynesen rozsudek v jejich prospěch a nakonec dostávají království.

Smyslem Božího soudu tedy není někoho odsoudit, ale předně někoho spasit, zachránit, obhájit. Jenom ten, kdo nemůže být Bohem obhájen a ospravedlněn, je nakonec odsouzen. Tento soud se podle Danielova vidění odehrává ještě před zřízením Božího království, to znamená před druhým příchodem Pána Ježíše. Učení o soudu je tedy evangelium, dobrá zpráva. Na Božím soudu nemůžeme obstát na základě svých skutků, své víry, svého charakteru nebo svých vlastních krásných výkonů. Nemůžeme se spasit sami. Nezachrání nás nic z toho, co jsme vykonali. Naším jediným Spasitelem je Kristus.

Dříve než dojde k udělení odměny nebo trestu na konci času, je rozhodnuto o údělu vykoupených a bezbožných. To je zřetelně vidět ze sledu událostí, které jsou předpověděny v 7. kapitole knihy Daniel.

Na základě textů z Bible o malém rohu jsme došli k závěru, že mocností, kterou roh symbolizuje, je středověká vládnoucí církev neboli středověké papežství. Ono pronásledovalo a hubilo věrný Boží lid. Tato mocnost změnila Boží zákon a začala neomezeně působit až po rozpadu Římské říše.

Přesto se malým rohem může stát každý, kdo se staví na místo Boha.

Prorok Daniel ukazuje, že Bůh je Pánem času, dějin a světa. Přestože se někdy zdá, že zlo, zlí lidé a odpadlé mocnosti mají navrch a nikdo je nezastaví, je tu Bůh, který vládne. On se zastane svých věrných, svého lidu a odsoudí nespravedlnost, nelásku, nepravdu a násilí. Daniel povzbuzuje věřící lidi k vytrvalosti, k zodpovědnému životu a oddané službě a varuje před zneužíváním náboženství k mocenským zájmům. Toto poselství nám otevírá oči, abychom poznali, kdo je antikrist v jeho různých formách. lšímu.

tabulkaV další hodině studia Bible si probereme proroctví z osmé kapitoly starozákonní knihy Daniel. Vidění měl prorok v roce 548/547 před Kristem a velmi ho ovlivnilo. Bůh mu zjevil podstatné skutečnosti týkající se sporu mezi Kristem a antikristem, pravdou a lží, Božím lidem a jeho nepřáteli.

Všichni jste srdečně zváni! Hana a Tomáš Kábrtovi