daniel 7.kapitolaV pátek 6.12. od 18 hodin zveme všechny zájemce, začátečníky i pokročilé, na dvacátou šestou hodinu pravidelného studia „Velkého příběhu Bible“ do modlitebny adventistů na Kraslické 494/14 v Sokolově. Tématem bude Daniel 7. kapitola.

V předchozí lekci jsme se věnovali čtvrtému přikázání: 2. kniha Mojžíšova 20, 8- 11 „Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý. Šest dní budeš pracovat a dělat všechnu svou práci. Ale sedmý den je den odpočinutí Hospodina, tvého Boha. Nebudeš dělat žádnou práci ani ty ani tvůj syn a tvá dcera ani tvůj otrok a tvá otrokyně ani tvé dobytče ani tvůj host, který žije v tvých branách. V šesti dnech učinil Hospodin nebe i zemi, moře a všechno, co je v nich, a sedmého dne odpočinul. Proto požehnal Hospodin den odpočinku a oddělil jej jako svatý.

5. kniha Mojžíšova 5, 12-15 „Dbej na den odpočinku, aby ti byl svatý, jak ti přikázal Hospodin, tvůj Bůh. Šest dní budeš pracovat a dělat všechnu svou práci. Ale sedmý den je den odpočinutí Hospodina, tvého Boha. Nebudeš dělat žádnou práci ani ty ani tvůj syn a tvá dcera ani tvůj otrok a tvá otrokyně ani tvůj býk a tvůj osel, žádné tvé dobytče ani tvůj host, který žije v tvých branách, aby odpočinul tvůj otrok a tvá otrokyně tak jako ty. Pamatuj, že jsi byl otrokem v egyptské zemi a že tě Hospodin, tvůj Bůh, odtud vyvedl pevnou rukou a vztaženou paží. Proto ti přikázal Hospodin, tvůj Bůh, dodržovat den odpočinku.“

1) Sobota jako památka stvoření

Sobota pochází již z ráje. Tato první sobota je modelem pro všechny další. Prvotním smyslem soboty je budovat vztah, pěstovat společenství s Bohem a bližními. Sobota není vázána na nějaký cyklický jev na nebi, na zemi nebo v přírodě. Biblicky je možné ji chápat jedině jako den, který je připomínkou, památkou stvoření. Sobota je v Bibli nazývána znamením Božího lidu.Každý člověk se má jako výraz úcty k Božímu jednání vzdát svojí „práce“. Člověk má napodobovat Boha, který „odpočinul“ od svého stvořitelského díla. Zachovávání soboty je tedy vyjádřením víry v Boha jako Stvořitele.

2) Sobota jako památka vykoupení

Pátá kniha Mojžíšova, kde se opakuje Desatero přikázání, uvádí jako důvod svěcení soboty vysvobození Izraelců z egyptského otroctví. Bůh je nejen naším Stvořitelem, ale i Vykupitelem. Zatímco Izraelce ve Starém zákoně motivovala k zachovávání soboty skutečnost, že byli osvobozeni z Egypta, bezprostřední motivací pro zachovávání soboty je jeho osvobození a vykoupení z moci zla prostřednictvím Krista. Sobota se tak stává symbolem osvobození z jakéhokoliv otroctví. Sobota znamená vysvobození z otroctví a útlaku.

3) Sobota jako zkušební kámen vztahu

Sobota je v Bibli označována jako pečeť smlouvy. Zachovávání sobotního přikázání představuje projev věrnosti celému zákonu.

Také jsme si prakticky ukázali způsoby zachovávání soboty jako dne odpočinku. Tím, že nás Bůh vyzývá, abychom na 24 hodin odložili svou práci, chce nás učit, že nejdůležitější v životě není to, co děláme my, ale to, že on se s námi setkává a přichází k nám se svým požehnáním. Zachováváním soboty vyznávám, že mě nespasí to, co dělám já, ale to, co dělá Bůh. Podle biblického počítání den začíná západem sluncem. Sobota jako den svátečního odpočinku je tedy od západu slunce v pátek do západu slunce v sobotu večer.

Sobota je Božím darem celému lidstvu. Místo toho, abychom se samolibě vytahovali tím, co děláme či neděláme, zkusme vždy prožít radost, kterou nám Bůh v sobotě nabízí, a nabídnout ji i dalšímu.

V další hodině studia Bible si probereme proroctví ze sedmé knihy starozákonní knihy Daniel. Kniha je doplněním proroctví z druhé kapitoly o soše.

Všichni jste srdečně zváni! Hana a Tomáš Kábrtovi