Kázání Pavla Šimka na odpolední bohoslužbě při Večeři Páně v sobotu 12. prosince 2020

I. Bůh nezná žádného člověka, který by nebyl hříšný.

Římanům 3:22: Není totiž rozdílu: všichni zhřešili a jsou daleko od Boží slávy;

Jan 8:7: Když však na něj nepřestávali naléhat, zvedl se a řekl: „Kdo z vás je bez hříchu, první hoď na ni kamenem!“

I. Bůh nezná žádného člověka, který by nebyl hříšný.

II. Bůh nezná hřích, který by neměl v nenávisti

Neexistuje žádný mini hřích, hříšek, lehký hřích, který je lehce a snadno odpustitelný. Není žádný omluvitelný hřích, který není ani třeba odpouštět. Není žádný malý hřích, který by měl na nás jen malý účinek. Neexistuje tak lehký hřích, který nemá sílu nás zničit. Neexistuje tak malý hřích, který člověka neposílá do pekelného ohně.

Člověk sám rozděluje hřích na lehký a těžký. Je zajímavé, že u každého člověka to rozdělení je jiné. To, co někteří pokládají za lehký hřích, jiní vidí za těžký a naopak. To rozdělení závisí předně na tom, čeho se já dopouštím. Moje vlastní hříchy jsou vždy hříchy lehké a hříchy těch druhých jsou naopak hříchy těžké. Vlastní hříchy nejenže podceňujeme a omlouváme, ale mnohokrát už je ani nenazýváme hříchy, ale spíše chybou, slabostí, nedostatkem, sporem a častokrát i situačním etickým chováním. Pojem hřích tak ztrácí na významu.

Raději říkáme, neřekl jsem mu pravdu. Správně bychom měli říci, zalhal jsem mu. Obhajujeme se slovy, neřekl jsem mu pozadí celé transakce, ale přitom jsem jej podvedl. Když někoho nenávidíme, raději hovoříme, že je nám nesympatický. A to už nevzpomínám na vulgárnosti, kdy se smilstvu říká láska, či krádeži využití příležitosti.

A tak hovoříme o příležitosti, o slabosti, o problému, o nedůslednosti, možná ještě o chybě. Problém je v tom, že Ježíš zemřel za hříchy, a tak ty naše příležitosti, nedůslednosti a slabosti ani nevyznáváme.

Marek 9:43, 45, 47: Svádí-li tě k hříchu tvá ruka, utni ji; lépe je pro tebe, vejdeš-li do života zmrzačen, než abys šel s oběma rukama do pekla, do ohně neuhasitelného. A svádí-li tě k hříchu noha, utni ji; je lépe pro tebe, vejdeš-li do života chromý, než abys byl s oběma nohama uvržen do pekla. A jestliže tě svádí oko, vyloupni je; je lépe pro tebe, vejdeš-li do Božího království jednooký, než abys byl s oběma očima uvržen do pekla

  1. Vyhodnoť svou životní cestu. To je první věc, kterou nám tím chce říci. Zhodnoť svou životní cestu. Stojí ti ten hřích za to? Je lepší, abys vstoupil do Božího království s jedním okem než s oběma do pekla. Porovnej krátkodobou nabídku hříchu s věčností, kterou pro tebe připravil tvůj Ježíš.
  2. Hřích není maličkost. Nepodceňuj jej. Neříkej, to nic není. Hřích tě dovede dál, než jsi chtěl (malá lež, malá krádež, malá korupce, malá cigareta…). Hřích ti vezme víc, než jsi chtěl (za hřích zaplatíš víc, než sis myslel). Hřích, to není maličkost. Než by ses ho dopustil, raději si utni ruku a i nohu, dokonce i vylup si oko. Jak si ceníš své pravé ruky? Jak si ceníš nohy? A jak si ceníš svého oka?  Uvědomuješ si, že hřích má větší zápornou hodnotu. Ó, to jsou jasná Ježíšova slova. Za hřích zaplatil Ježíš ne okem, ne rukou, či nohou…

 I. Bůh nezná žádného člověka, který by nebyl hříšný. II. Bůh nezná hřích, který by neměl v nenávisti (malý)

III. Bůh nezná jiný způsob záchrany člověka, než je zástupná smrt Ježíše Krista na kříži.

 1. Skutky 4:12: V nikom jiném není spásy; není pod nebem jiného jména, zjeveného lidem, jímž bychom mohli být spaseni.

Titovi 3:5: On nás zachránil ne pro spravedlivé skutky, které my jsme konali, nýbrž ze svého slitování; zachránil nás obmytím, jímž jsme se znovu zrodili k novému životu skrze Ducha svatého.

I. Bůh nezná žádného člověka, který by nebyl hříšný. II. Bůh nezná hřích, který by neměl v nenávisti. III. Bůh nezná jiný způsob záchrany člověka, než je zástupná smrt Ježíše Krista na kříži.

IV. Bůh nezná žádného člověka, kterého by nemiloval

Římanům 5:8: Bůh však prokazuje svou lásku k nám tím, že Kristus za nás zemřel, když jsme ještě byli hříšní.

Římanům 8:35, 38, 39: Kdo nás odloučí od lásky Kristovy? Snad soužení nebo úzkost, pronásledování nebo hlad, bída, nebezpečí nebo meč? Jsem jist, že ani smrt ani život, ani andělé ani mocnosti, ani přítomnost ani budoucnost, ani žádná moc, ani výšiny ani hlubiny, ani co jiného v celém tvorstvu nedokáže nás odloučit od lásky Boží, která je v Kristu Ježíši, našem Pánu.

Když přicházíme ke Kristu, jeden z ďáblových argumentů je, že jsme příliš hříšní, zkažení a hanební, že nás Ježíš Kristus nemůže zachránit. Dokonce že nemůžeme být účastni Večeře Páně, protože jsme příliš hříšní, a jedli bychom a pili nehodně. Když toto vám přijde na mysl, nevěřte tomu. Není to pravda. Neexistuje nikdo na tomto světě, který by byl tak hříšný, že by jej Kristus nemohl zachránit, když přijde k němu a činí pokání. Nezáleží, jak hříšní jsme, nezáleží, jak dlouho hříšní jsme, nezáleží kolikrát hříšní jsme, záleží, jestli v pokání přijdeme ke Kristu.

Řeknu to ještě jinak. V Ježíšovým srdci je hluboký, svatý instinkt, touha zachránit každého člověka. Tato touha není aktivována a zesilována či zeslabována stavem člověka. Tedy čím lepší člověk, tím větší touha jej zachránit a opačně, čím horší tím slabší instinkt záchrany. Tento svatý instinkt a touha je dána pouze jeho láskou, nepodmíněnou láskou.

I. Bůh nezná žádného člověka, který by nebyl hříšný. II. Bůh nezná hřích, který by neměl v nenávisti. III. Bůh nezná jiný způsob záchrany člověka, než je zástupná smrt JK na kříži. IV. Bůh nezná žádného člověka, kterého by nemiloval.

V. Bůh nezná vhodnější čas k pokání, než je dnešek.

Židům 3:15: Je řečeno: `Jestliže dnes uslyšíte jeho hlas, nezatvrzujte svá srdce ve vzdoru!´

Skutky apoštolské 24:25: Když však Pavel začal hovořit o spravedlnosti a zdrženlivosti a o budoucím soudu, pocítil Félix úzkost a řekl: „Pro dnešek můžeš jít, až budu mít čas, dám si tě zase zavolat.“

Žel už k tomu nedošlo. Nepropásni svůj čas pokání.

I. Bůh nezná žádného člověka, který by nebyl hříšný.

II. Bůh nezná hřích, který by neměl v nenávisti (ani malý)

III. Bůh nezná jiný způsob záchrany člověka, než je zástupná smrt Ježíše Krista na kříži.

IV. Bůh nezná žádného člověka, kterého by nemiloval

V. Bůh nezná vhodnější čas k pokání, než je dnešek.