Páté online setkání v rámci aliančního týdne modliteb se uskuteční ve čtvrtek 13. ledna od 18. 30 hodin. Online setkávání se bude konat každý den až do 16. ledna. Téma celého týdne je „Šabat“. Páté zamyšlení na téma „šabat a paměť“ ve čtvrtek 13. ledna bude nad textem z 5. knihy Mojžíšovy: Dbej na den odpočinku, aby ti byl svatý, jak ti přikázal Hospodin, tvůj Bůh. Šest dní budeš pracovat a dělat všechnu svou práci. Ale sedmý den je den odpočinutí Hospodina, tvého Boha. Nebudeš dělat žádnou práci ani ty ani tvůj syn a tvá dcera ani tvůj otrok a tvá otrokyně ani
tvůj býk a tvůj osel, žádné tvé dobytče ani tvůj host, který žije v tvých branách, aby odpočinul tvůj otrok a tvá otrokyně tak jako ty. Pamatuj, že jsi byl otrokem v egyptské zemi a že tě Hospodin, tvůj Bůh, odtud vyvedl pevnou rukou a vztaženou paží. Proto ti přikázal Hospodin, tvůj Bůh, dodržovat den odpočinku.

Setkání na odkazu https://meet.jit.si/ekumso  povede ve čtvrtek 13. ledna doc. Mgr. Jiří Beneš, Th.d., vedoucí katedry biblistiky a judaistiky na Husitské teologické fakultě Univerzity Karlovy. Všichni jsou srdečně zváni!

6. DEN 14. ledna – ŠABAT A RADOST (vede Pavel Šimek)

7. DEN 15. ledna – ŠABAT A ŠTĚDROST (vede Hana Kábrtová)

8. DEN 16. ledna – ŠABAT A NADĚJE (vede Jan Sebján)

Šabat a paměť – zamyšlení Paula Hemese ze Švýcarska (teolog, kazatel a učitel na teologickém seminář v St. Légier)

Tato biblická pasáž rozvíjí čtvrté přikázání. Hospodin nám přikazuje, abychom dodržovali sobotu, den odpočinku po šesti dnech práce – den, kdy se máme občerstvit. V centru odpočinku je výzva, abychom pamatovali: „a pamatuj“ (Dt 5,15). Sobota a paměť spolu hluboce souvisejí, ale jak a proč?

Uvědomme si, že systém týdenního dne odpočinku pro všechny neměl obdoby v žádné starověké civilizaci! Řekové považovali Židy za zahálčivé, protože požadovali každý týden jeden den volna. Jak mimořádným Božím darem sobota byla!

„Budeš si pamatovat“ dvě věci. Za prvé, že jsi byl v Egyptě otrokem a za druhé, že tě Hospodin, tvůj Bůh, vyvedl z Egypta. Jinými slovy, byl jsi oloupen o svobodu, ale Hospodin tě osvobodil. Šabat nám připomíná, že díky Bohu můžeme žít svobodně, bez otroctví! Čtvrté přikázání se zabývá tématem svobody, konkrétně osvobozením od otrocké práce.

Každý rok si připomínám 8. květen 1945. Můj otec byl odveden nacistickým režimem na nucenou práci do reichu a musel ve dne i v noci tvrdě pracovat. Když tajně poslouchal BBC a dozvěděl se o postupu amerických vojsk, utekl a v den příměří dorazil do svého rodného města v Lucembursku. Z nacistického otroctví se dostal na svobodu a byl svým
osvoboditelům nesmírně vděčný. Každá zkušenost se svobodou se stává součástí naší identity a stává se svědectvím.

Šabat vytváří prostor k zastavení, kde si můžeme připomenout, z čeho jsme byli vysvobozeni.