Kázání Pavla Šimka na Večeři Páně v sobotu 8. srpna na odpolední bohoslužbě

Zkusme si teď představit sami sebe jako vyšetřovací komisi, která má odpovědět na otázku ve věci nejhoršího zločinu v dějinách lidstva: Kdo je odpovědný za smrt Ježíše Krista? Kdo za to může? Kdo ve skutečnosti způsobil jeho ukřižování?

  • Byli to římští vojáci?

Matouš 27:27-30  … vojáci dovedli Ježíše do místodržitelství a svolali na něj celou setninu. Svlékli ho a oblékli mu nachový plášť, upletli korunu z trní a posadili mu ji na hlavu, do pravé ruky mu dali hůl, klekali před ním a posmívali se mu: „Buď zdráv, židovský králi!“ Plivali na něj, brali tu hůl a bili ho po hlavě.

Jan 19:23.24 Když vojáci Ježíše ukřižovali, vzali jeho šaty a rozdělili je na čtyři díly, každému vojákovi díl;

Marek 15:39  A když uviděl setník, který stál před ním, že takto skonal, řekl: „Ten člověk byl opravdu Syn Boží.“

Co vidíme dnes při pohledu na Krista na kříži? Co vidí lidé kolem nás?? Ubohou trosku muže, který si zasloužil pohrdání? Nebo fantastu a snílka z prvního století, který své honosné a revoluční myšlenky „odskákal“ smrtí? Morálního učitele, který se ocitl na špatném místě ve špatnou chvíli? Anebo – tak jako římský setník – nevinného a nespravedlivě trpícího člověka, který je Božím Synem? Tento muž se svými vojáky Ježíše ukřižovali, ale toto ukřižování neiniciovali.

  • Co Pilát, římský prokurátor?

Sám se k tomu hlásí.

Jan 19:10  Pilát řekl: „Nemluvíš se mnou? Nevíš, že mám moc tě propustit, a mám moc tě ukřižovat?“

Setkání s Kristem – setkání s pravdou. Pilát ví, na které straně je pravda. Morální boj. Každý další jen pohled na Ježíše, další výslech Ježíše jen potvrzoval, že Ježíš je nevinný, že jej nemůže odsoudit k ukřižování. Potvrzovalo mu to svědomí. Jeho manželka jej varuje, protože měla zvláštní sen od Boha. Snaží se Ježíše zachránit (jak zvláštně to zní, když Ježíš to celé podstupuje, aby zachránil). 1. Suďte si ho sami 2. Poslal jej k Herodesovi 3. Geniální nápad s Barabášem 4. Nechal jej zbičovat.

Co rozhodlo? Jeho kompromisy (nedokázal se řádně postavit) Jak komicky zní několikrát zpráva, že Pilát chtěl jej propustit…

On má palác, jeho manželka má svůj palác,… mohl by být znovu pokárán císařem a nakonec odvolán.

Jak mnozí dnes prohrávají svůj osobní morální boj tváří tvář Ježíši, že dají přednost postavení, majetku, svému stylu života…

Pilát jej vydává na smrt a zavrhuje Ježíše a nic už mu nepomůže náboženský obřad, že si umývá ruce a chlácholí se „jsem nevinen“ ani že trvá na tom, aby cedulka s nápisem zůstala napsaná tak, jak ji napsal, že je v srdci přesvědčen Ježíš Nazaretský- Král Židovský.

Je Pilát v celém rozsahu vinen Ježíšovou smrtí?

Jan 19:10.11  Pilát řekl: „Nemluvíš se mnou? Nevíš, že mám moc tě propustit, a mám moc tě ukřižovat?“ Ježíš odpověděl: „Neměl bys nade mnou žádnou moc, kdyby ti nebyla dána shůry. Proto ten, kdo mě tobě vydal, má větší vinu.“

A ještě tu jsou židovští představitelé!

  • Kněží, farizeové, zákoníci – náboženští představitelé?

Skutky apoštolské 2:22.23  Muži izraelští, slyšte tato slova: Ježíše Nazaretského Bůh potvrdil před vašimi zraky mocnými činy, divy a znameními, která mezi vámi skrze něho činil, jak sami víte.

Bůh předem rozhodl, aby byl vydán, a vy jste ho rukou bezbožných přibili na kříž a zabili.

A začalo to nenápadně, maličkostmi. Pozor!

  1. Zkušenosti s falešnými mesiáši způsobily jejich podezíravost.
  2. Obyčejná ješitnost a závist

Lukáš 4:22  Všichni mu přisvědčovali a divili se slovům milosti, vycházejícím z jeho úst.

Lukáš 4:15  Učil v jejich synagógách a všichni ho velmi chválili.

Matouš 7:28-8:1  Když Ježíš dokončil tato slova, zástupy žasly nad jeho učením; neboť je učil jako ten, kdo má moc, a ne jako jejich zákoníci. Když sestoupil z hory, šly za ním velké zástupy.

Jan 11:47  Velekněží a farizeové svolali radu a řekli: „Co si počneme? Ten člověk činí mnohá znamení. Když proti němu nezakročíme, všichni v něj uvěří…

Bořil jim jejich tradice, jejich dílo

Matouš 15:1 -3 Tehdy přišli k Ježíšovi z Jeruzaléma farizeové a zákoníci a řekli: „Proč tvoji učedníci porušují tradici otců? Vždyť si před jídlem neomývají ruce!„ On jim odpověděl: „A proč vy přestupujete přikázání Boží kvůli své tradici?

Upřednostňuje hříšníky před nimi

Lukáš 15:1.2  Do jeho blízkosti přicházeli samí celníci a hříšníci, aby ho slyšeli. Farizeové a zákoníci mezi sebou reptali: „On přijímá hříšníky a jí s nimi!“

Odhalil jejich pravou tvář

Matouš 23:25-28  Běda vám, zákoníci a farizeové, pokrytci! Očišťujete číše a talíře zvenčí, ale uvnitř jsou plné hrabivosti a chtivosti. Slepý farizeji, vyčisť především vnitřek číše, a bude čistý i vnějšek. Běda vám, zákoníci a farizeové, pokrytci! Podobáte se obíleným hrobům, které zvenčí vypadají pěkně, ale uvnitř jsou plné lidských kostí a všelijaké nečistoty. Tak i vy se navenek zdáte lidem spravedliví, ale uvnitř jste samé pokrytectví a nepravost.

Mluvil jim do svědomí.  Káral jejich okázalost. Káral pokrytectví.

Byl chudý a oni bažili po bohatství

Chtěli mesiáše osvoboditele od Římanů, Ježíš osvobozoval od hříchu.

Kdo za to může? Židovští náboženští vůdcové, kteří zmanipulovali lid. Učedníci se rozprchli, nechali v tom Ježíše samotného…  Z toho dodnes pramení antisemitismus – nenávist a pronásledování židů

Kdo za to může? Římané, židé? Jenom oni? Neslyšíme nějaký  jiný vnitřní hlas?

  • My, já?

Izajáš 53:1-8  Kdo uvěří této zprávě? Nad kým se zjeví paže Hospodinova? Vyrostl před ním jako proutek, jak oddenek z vyprahlé země, neměl vzhled ani důstojnost. Viděli jsme ho, ale byl tak nevzhledný, že jsme po něm nedychtili.  Byl v opovržení, kdekdo se ho zřekl, muž plný bolesti, zkoušený nemocemi, jako ten, před nímž si člověk zakryje tvář, tak opovržený, že jsme si ho nevážili. Byly to však mé nemoci, jež nesl, moje bolesti na sebe vzal, ale domnívali jsme se, že je raněn, ubit od Boha a pokořen. Jenže on byl proklán pro moji nevěrnost, zmučen pro mou nepravost. Trestání snášel pro náš pokoj, jeho jizvami jsme uzdraveni. Všichni jsme bloudili jako ovce, každý z nás se dal svou cestou, jej však Hospodin postihl pro nepravost nás všech. Byl trápen a pokořil se, ústa neotevřel; jako beránek vedený na porážku, jako ovce před střihači zůstal němý, ústa neotevřel. Byl zadržen a vzat na soud. Kdopak pomyslí na jeho pokolení? Vždyť byl vyťat ze země živých, raněn pro nevěrnost mého lidu.

Za ukřižování a smrt nesu odpovědnost já. Jsou to mé hříchy, má provinění, moje sobectví, zloba, pýcha, nenávist, nevěrnost, závist, pokrytectví, nespravedlnost, nepoctivost, lživost. To je můj pohled na Velký pátek. Kdo za to může Já?

Kdo za to může? Vojáci? Římané? Pilát? Židé? Já?

  • Boží láska!

Římanům 5:8.9 Bůh však prokazuje svou lásku k nám tím, že Kristus za nás zemřel, když jsme ještě byli hříšní. Tím spíše nyní, když jsme byli ospravedlněni prolitím jeho krve, budeme skrze něho zachráněni od Božího hněvu.

Na kříži nedrží Ježíše hřeby krutosti, které zatloukli římští vojáci. Ježíš nevisí na kříži, protože Pilát jej vydal na pospas zuřivosti a nenávisti židovských vůdců a zmanipulovaného davu. Ježíš neumírá, protože můj a tvůj hřích si žádá smrt. Můj hřích by našel totiž ukojení a naplnění v mé smrti. Můj hřích nežádal Ježíšovu smrt.

Kdo za to může? Ježíšova láska. Proto sám sebe zmařil. Boží láska. Nebo tak Bůh miloval svět.

Ježíšova láska držela Krista na kříži. Ježíšova láska ke mně. Když se totiž díváme na Velký pátek, na kříž, pak nevidím… vojáky, Římany, Piláta, nevidím, židy, nevidím ani sebe, vidím Lásku. Vidím Boží lásku.