Pět členů občanského sdružení Pohlazení a sedm budoucích automechaniků v prvním ročníku Integrované střední školy technické a ekonomické v Sokolově s třídní učitelkou podnikli od čtvrtka 21. do pátku 22. června školní výlet s exkurzí do mladoboleslavské automobilky Škoda a prohlídkou dopravní sekce Národního technického muzea v Praze i památek hlavního města. Ve čtvrtek pěšky provedl všechny účastníky Prahou Tomáš Kábrt, manžel třídní učitelky žáků Hany Kábrtové a člen Pohlazení.

První zastávkou bylo Národní technické muzeum, kde žáci obdivovali krásná stará auta, motorky, letadla i lokomotivy. Na účastníky tato podívaná velmi zapůsobila. Uvědomili si, jak naši předkové úžasně posunuli technický rozvoj a jak neuvěřitelně za posledních sto let technika pokročila. K dalším zastavením patřily  královské zahrady u Pražského hradu s letohrádkem, oranžerií a jízdárnou, Pražský hrad s hradní stráží, sídlem prezidenta se vztyčenou vlajkou „Pravda vítězí“, svatovítskou katedrálou a Zlatou uličkou, Malá Strana s parlamentem a velvyslanectvími různých zemí, Karlův most, Královská cesta, Staroměstské náměstí s orlojem plným apoštolů a kříži na památku popravených 27 českých šlechticů – přesně v den, kdy k popravě před  391 lety došlo. Večer se celá výprava přesunula vlakem do Mladé Boleslavi, kde byl zajištěný nocleh v domově mládeže Střední průmyslové školy, a to především pro členy Pohlazení. Většina učňů se totiž rozhodla ušetřit za ubytování a přespala i s učitelkou zadarmo s dovolením zaměstnanců domova na jejich zahradě pod širým nebem ve vlastním spacáku.

Od půl osmé ráno následovala více jak dvouhodinová nevšední a úchvatná prohlídka s výkladem ve Škodě Auto Mladá Boleslav. Účastníci viděli obrovské a hbité roboty, které v supermoderní továrně v mnohém nahradily lidskou práci. I tak ve Škodovce pracuje více jak dvacet tisíc zaměstnanců. Každý rok se tam vyrobí téměř milión aut. „Z robotů šel strach. Jakoby se na nás dívaly. Teď jsem plně porozuměla Karlu Čapkovi a jeho vizím technických vymožeností nebo hororovým filmům typu Terminátor,“ komentovala prohlídku vedoucí skupinky Pohlazení Ivana Chalupová.

Historie společnosti Škoda Auto začala v roce 1895, kdy se dva cyklisté, mechanik Václav Laurin a knihkupec Václav Klement, rozhodli založit malý podnik na výrobu jízdních kol. V roce 1899 přibyla k jízdním kolům i výroba motocyklů. A v roce 1905 byl vyroben první model automobilu s názvem Voiturette A. Ten je společně se všemi ostatními typy historických modelů vozu Škoda vystaven v muzeu, které je součástí automobilky a jehož prohlídka byla součástí exkurze. Název Škoda vznikl spojením firmy Laurin & Klement se strojírenským podnikem Škoda v roce 1925.

Po prohlídce Škodovky se všichni rozešli najíst a napít a po jedné hodině se vydali vlakem nazpět domů.