Šenvert, Kraslická 14
Jaké poselství přináší do našeho života biblická kniha Daniel?
Od soboty 4. ledna 2020 do soboty 28. března budou adventisté na celém světě diskutovat při sobotních bohoslužbách o starozákonní knize Daniel. Ke čtení této knihy se připojí i sokolovský sbor, a to vždy v sobotu od 10 a od 14.30 hodin při bohoslužbách na Šenvertu. Autorem pomocné příručky k probíranému tématu z Bible je teolog Elias Brasil de Souza, který pracuje jako ředitel Biblického badatelského institutu (BRI) při Generální konferenci CASD. Příručku je možné si stáhnout na stránkách sobotniskola.casd.cz, případně zakoupit v každém sboru církve adventistů. Každý týden bude opět možnost zhlédnout čtvrthodinové zamyšlení k probíranému tématu buď na stejných stránkách, nebo na HopeTv.cz. Na fotce je socha z 2. kapitoly knihy Daniel od berounského řezbáře Antonína Vrňaty.
Zde je úvodní slovo autora příručky:
Daniel, prorok konce
Období konce devatenáctého století a začátku století dvacátého naplnilo celý západní svět optimismem. Díky vědeckým objevům a novým technologiím měli lidé pocit, že nastává zlatý věk a lidstvo čeká budoucnost plná nádherných možností bez válek, nemocí, chudoby a hladu. Takové bylo očekávání.
Dějiny dvacátého století ukázaly, že tyto naděje byly nejen naprosto chybné, ale i pošetilé a naivní. To nám pomáhá pochopit, proč při vstupu do jednadvacátého století lidstvo neprožívalo v souvislosti s budoucností žádný optimizmus.
Z pozemského pohledu se svět zdá být poměrně pochmurným místem, a co je ještě horší, nezdá se, že by existovaly vyhlídky na zlepšení. Lidé mají dnes stejné sklony k chamtivosti, násilí, dobyvačnosti, utlačování, zneužívání a sebezničení, jaké měli naši předkové v minulosti. A navzdory nepochybné užitečnosti mnoha technologických vymožeností, přispívají často právě tyto výdobytky k výše zmíněným projevům zla.
Nic z toho by nás nemělo překvapit, když si uvědomíme, že člověk je poznamenán hříchem – přesně jak čteme u proroka Jeremjáše: „Nejúskočnější ze všeho je srdce a nevyléčitelné. Kdopak je zná?“ (Jr 17,9) A jak říká samotný Ježíš: „Povstane národ proti národu a království proti království, bude hlad a zemětřesení na mnoha místech.“ (Mt 24,7)
A přesto, uprostřed všeho zoufalství a neštěstí můžeme studovat knihu Daniel, která má obrovský přínos právě pro nás, kteří žijeme v „době konce“ (Da 12,9). Na stránkách této biblické knihy najdeme mocné, logické a víru potvrzující důkazy nejen pro naši důvěru v Boha, ale i pro vše, co pro nás vykonal Ježíš Kristus na kříži a co zaslíbil v souvislosti se svým druhým příchodem.
Uvažujme o tom. Napříč knihou Daniel (kapitoly 2, 7, 8 a 11) vidíme z různých úhlů posloupnost velkých říší: Babylón, Médo-Persie, Řecko, Řím a věčné Boží království, které nastane po druhém příchodu Ježíše Krista. Z našeho dnešního pohledu můžeme konstatovat, že všechny zmíněné říše povstaly a padly přesně tak, jak to bylo předpovězeno. A v případě Říma vidíme, že tato mocnost povstala a v transformované podobě trvá i dnes, jak to Daniel zaznamenal. Nohy částečně ze železa a částečně z hlíny (Da 2,33.41), stále ještě rozdělené národy Evropy, projevy papežství i světové dějiny nám potvrzují spolehlivost a důvěryhodnost biblického proroctví. Máme více důvodů k tomu, abychom důvěřovali spolehlivosti proroctví než někdo, kdo žil v době Babylónu nebo Řecka, nebo dokonce v prvních letech existence Římské říše.
Pokud bychom si představili časovou osu tvořenou informacemi z proroctví, pak uvidíme, že Daniel přináší pravdivé informace o všech královstvích, která vznikla a také zanikla. Máme tedy důvod důvěřovat mu i v souvislosti s jediným královstvím, které ještě nepovstalo. Je jím věčné Boží království, které má být ustaveno po druhém příchodu Ježíše Krista.
Ano, kniha Daniel zůstává mocným a víru povzbuzujícím dokumentem zejména pro nás, adventisty, kteří na jeho stránkách nacházíme texty důležité pro naše učení. Mezi nimi má velký význam především verš Daniel 8,14: „Řekl mi: ‚Až po dvou tisících a třech stech večerech a jitrech dojde svatyně spravedlnosti.‘“ Tento text souvisí s verši Da 7,22.26.27, které ukazují, že po nebeském soudu, který probíhá ve prospěch svatých Nejvyššího, bude ustanoveno věčné Boží království. V protikladu k nestálým světským říším bude toto království trvat věčně.
Vedle „velkého obrazu“ světových dějin a vesmírných událostí můžeme díky knize Daniel poznat, jak blízko je Kristus každému z nás osobně. Ať už jde o Nebúkadnesarův sen, nebo o Danielovo vysvobození z jámy plné lvů, kniha představuje Boží přítomnost a jeho blízkost v životě každého z nás. Jak řekl prorok Daniel hříšnému králi Belšasarovi, je to Bůh, „v jehož rukou je tvůj dech a všechny tvé cesty“ (Da 5,23).
Kniha Daniel, kterou budeme toto čtvrtletí studovat, zůstává stále tím, čím byla v době svého vzniku před tisíci lety: mocným zjevením lásky a charakteru našeho Pána Ježíše Krista.