OLYMPUS DIGITAL CAMERAV pondělí 10.11. se sejdou na celém světě adventisté sedmého dne ke společnému uvažování nad Božím slovem a k modlitbám. V Sokolově bude tento den setkání od 18.30 v rodině Michaely Krokové, která bydlí v Sokolově, ve Slavíčkově ulici 1677. Všichni jsou srdečně zváni!

Druhou přednášku napsal Peter N. Landless, který je vedoucím Oddělení zdraví při Generální konferenci:

Pracuji jako lékař. Ten den začal jako každý jiný. Kromě dalších povinností jsem měl ráno naplánovanou operaci. Pacientka se nedávno přistěhovala z nedalekého menšího města, kde jsme před nějakou dobou dělali zdravotní přednášky a kluby zdraví. Když jsem odjížděl z domova, zazvonil mi telefon. Byl jsem povolán k naléhavému případu, který měl přednost před plánovaným chirurgickým zákrokem. Zavolal jsem proto do nemocnice a oznámil jsem, že přijedu o chvíli později, ale že určitě dorazím v době, kdy bude pacientka připravena v narkóze. Přijel jsem do nemocnice, a když jsem si umýval před operací ruce, mimochodem jsem se zeptal, jestli je už pacientka v narkóze. Nervózní sestra mne vyzvala, ať se raději přesvědčím sám. Představte si můj údiv, když jsem našel na sále anesteziologa, sestru a asistenta, jak stojí vedle pacientky ležící na operačním stole s očima dokořán. Když jsem se zeptal, proč pacientku ještě neuspali, odpověď mých kolegů zněla: „Zeptej se dámy sám.“ Udělal jsem to. Pacientka byla přátelským člověkem s upřímným úsměvem, který odlehčil předoperační atmosféru. Žena mi na můj dotaz odpověděla: „Slyšela jsem, že předtím, než operujete, se s pacienty modlíte, a proto jsem nechtěla vašim kolegům dovolit, aby mne uspali dřív, než se se mnou pomodlíte.“ Samozřejmě jsem se s ní pomodlil. To mi poskytlo jedinečnou příležitost, abych této ženě i svým kolegům vydal svědectví. Je to příklad nebem doporučené metody a přístupu, jak oslovit celého člověka.

Zdraví je neoddělitelně propojeno se vším, co jsme a co děláme. Bůh projevuje svůj zájem o zdraví svého lidu už od stvoření. Stvořil úžasné prostředí, poskytl prvním lidem výživnou stravu, čerstvý vzduch, čistou vodu a příležitost k práci v zahradě. Pečoval i o jejich duchovní zdraví, přicházel za nimi a hovořil s nimi během chladných večerů. Od počátku bylo tělesné zdraví propojeno se zdravím duchovním. Dokonce i po pádu do hříchu, po potopě a po egyptském zajetí Bůh projevil svůj zájem o zdraví svého lidu tím, že mu předal specifické pokyny ohledně zdraví. Ty je chránily před mnoha nemocemi, které sužovaly Egypťany a další národy.

Když se naplnil čas, Bůh představil celostní přístup ke zdraví v životě našeho Pána Ježíše. Písmo dosvědčuje, že „dítě (Ježíš) rostlo v síle a moudrosti a milost Boží byla s ním“ (L 2,40). „A Ježíš prospíval na duchu i na těle a byl milý Bohu i lidem“ (L 2,52). Lékař Lukáš zde dává do souvislosti tělesnou, emocionální, duševní i sociální stránku a představuje komplexní Bytost, podle jejíhož obrazu jsme byli stvořeni.

Prostřednictvím zdravotního poselství, které přinesla Ellen Whiteová, Bůh ve své milosti a lásce své církvi zdůraznil, že jsme komplexní (holistické) bytosti. 6. června 1863 jí ve vidění v městě Otsego v Michiganu předal jasné poselství o tom, že duchovní povinností člověka je péče o chrám těla, a potvrdil tak propojení těla, mysli i ducha člověka. Tyto principy obstály ve zkoušce času stejně, jako obstály během vědeckého zkoumání. Principy odpočinku, slunečního světla, vyvážené stravy, důvěry v Boha, dostatku pohybu, střídmosti a dýchání čerstvého vzduchu napomáhají udržovat vyvážený celek.

Vidění z Otsega nám zdůrazňuje, že hlavním cílem péče o zdraví je umožnit nám lépe sloužit Bohu a našim bližním. Je dobré mít lepší zdraví, ale zdraví samo o sobě není cílem. Ellen Whiteová napsala: „Nastala doba, kdy by se každý člen církve měl zapojit do zdravotně-misijní práce. Svět je nemocnicí, která je plná tělesně a duchovně nemocných lidí. Všude kolem nás hynou lidé kvůli nedostatku poznání pravd, které nám byly svěřeny. Členové církve se musí probudit, aby si uvědomili svoji odpovědnost za předávání těchto pravd.“

Tento výrok byl platný v době, kdy ho napsala, a je ještě více platný dnes. Je to výzva ke komplexní zdravotní službě, kterou máme konat osobně i jako celá církev – prostřednictvím rozhovorů s lidmi, péčí o lidi, kterým kážeme, učením, uzdravováním a vedením k sebekázni.

Celostní zdravotní poselství, které vychází z porozumění Písma, se dotýká základních témat lidské existence: nemocí a následného utrpení. Netýká se pouze stravy, jakkoliv je důležitá. Ellen Whiteová nastínila cíl zdravotní reformy následovně: „Učíte-li zdravotním zásadám, vysvětlujte, že hlavním cílem reformy je dosažení nejvyššího rozvoje těla, mysli a ducha. Ukazujte, že přírodní zákony jsou Božími zákony a jsou určeny pro naše dobro. Objasňujte, že poslušnost těchto zákonů podporuje štěstí v tomto životě a pomáhá nám v přípravě na život věčný.“

Zdravotní poselství je zaměřeno na Boha, který je proměňuje z informací o zdraví do plně propojené filozofie zdraví. Správcovství celostního daru života obsahuje i morální složku, jak to popsal apoštol Pavel: „Ať tedy jíte či pijete či cokoli jiného děláte, všecko čiňte k slávě Boží“ (1K 10,31). Náš život udržuje a uzdravuje Bůh svou mocí. Zdraví, kterému se těšíme, pochází od něj. A díky jeho milosti se můžeme těšit ze zdraví i v naší bídě a křehkosti. Apoštol Pavel o tom píše, když ho v jeho problémech Pán ujistil: „Stačí, když máš mou milost; vždyť v slabosti se projeví má síla“ (2K 12,9).

Dokonce i v naší křehkosti a nemocech „naší povinností vůči Bohu a vůči našim bližním je rozvoj sama sebe. Každou schopnost, kterou nás obdařil Stvořitel, bychom měli rozvíjet do stadia nejvyšší dokonalosti, abychom dokázali vykonat co nejvíce dobra, které jsme schopni vykonat.“

Tím, jak se budeme vyvíjet k plnému potenciálu, bude naše služba Bohu různorodější a bude lépe naplňovat potřeby lidských životů. Důležitou složkou předávání jakéhokoliv poselství je skutečné prožívání zvěstovaných principů. To je Kristova metoda v praxi. Tímto způsobem se dokážeme dostat mezi lidi, projevovat jim soucit,  naplňovat jejich potřeby a pak je vybízet a povzbuzovat, aby následovali Ježíše.

V celé Bibli se setkáváme s nezapomenutelnými příklady toho, jak Bůh oslovoval a proměňoval celého člověka. Bůh předal Izraeli morální zákon a kruh uzavřel tím, že Izraelcům poskytl i zdravotní instrukce pro záchranu jejich života. Konečné zjevení Boží péče o celého člověka se projevilo v životě a službě Ježíše Krista. Spasitel projevil soucit s vyčerpanými a zmatenými lidmi (Mt 9,36). Zázračně nasytil zástupy (Mt 14,15–20) a vyzval své učedníky, aby byli ochotni nabídnout pohár studené vody (Mt 10,42). Uzdravil člověka posedlého démony, aby nakonec oblečený a s uzdravenou myslí seděl u jeho nohou (L 8,35).

Bůh naši církev požehnal poznáním toho, jak můžeme prožívat plný život. Je naší svatou povinností, abychom pečovali o chrám svého těla, které pak budeme používat a bude „stráveno“ ve službě nemocnému světu, který touží po zjevení Ježíše v životech jeho následovníků. Jako komplexní bytosti chceme Boha uctívat svým tělem, myšlením i duchem tak, abychom „uchovávali všechny síly v co nejlepším stavu, abychom mohli co nejužitečněji sloužit Bohu a lidem“.

Otázky ke společnému přemýšlení

  1. Co byste řekli tomu, kdo tvrdí, že tělesné zdraví nesouvisí s duchovností?
  2. V našem hříchem zasaženém světě trpí mnoho lidí degenerativními a vysilujícími nemocemi. Jaký postoj podle vás k těmto lidem zaujímá Kristus?
  3. Jakými konkrétními způsoby můžeme rozvíjet celostní (holistické, komplexní) zdraví lidí?