alkohol_skodiČlenové a přátelé sokolovského sboru církve adventistů se v sobotu 6.9. se zamýšleli nad tím, jak se Bible staví k pití alkoholu. Debatu, která má dvě části, vedl kazatel sboru a absolvent Teologického semináře Martin Lindtner. První část se týkala alkoholu ve Starém zákoně, druhá část budou texty v Novém zákoně. Uskuteční se 25.10. od 13.30 hodin opět v modlitebně na Kraslické 494/14. Jako podklady k úvahám o alkoholu v Bibli přinesl Martin Lindtner zpracované téma teologem Miloslavem Žaludem, který byl od roku 1993 do roku 2002 ředitelem Teologického semináře CASD. V první části se účastníci seznámili se starozákonními termíny , které se týkají alkoholu. Prvním je TIROŠ – vyskytuje se 38 krát a znamená buď nezkvašenou hroznovou šťávu nebo hroznovou šťávu, která již začala kvasit, ale ještě není vyzrálým vínem, JAJIN – vyskytuje se 140 krát a označuje plně vyzrálé alkoholické víno, ŠEKAR – vyskytuje se 23 krát a znamená alkoholický nápoj připravený z obilí, ovoce, medu nebo datlí. Kromě těchto tří termínů se nacházejí ve Starém zákoně další termíny, ty však nehrají v této problematice rozhodující roli. Jak tedy hodnotí Starý zákon pití alkoholu?

1. Pití alkoholu v příznivém světle (5.Moj 14,26, Př. 31,6.7, Kaz. 9,7, Žalm 104,15, Kaz. 10,19)

2. Pití alkoholu je konstatováno (1.Moj. 27,25, 4.Moj 6,20, 1 Sam 16,20, Job 1,13 atd.)

3. Pití alkoholu v nepříznivém světle (Př. 20,1, 21,17, 23,21.29-35, 31,5, Oz 4,11, Abak 2,5, Gen 9, 21, 19, 33, Iz. 28, 1-3.7, Joel 3,3, Př. 23,29.30, Iz. 5,11.22, 28,1 atd.)

Miloslav Žalud na závěr shrnuje: Lidé Starého zákona běžně pili alkohol. Nedovedli si představit život bez něho a radost bez vína by pro ně byla poloviční radostí. Brzy se však ukázalo to, co i předznamenal vstup alkoholického vína na scénu Bible, pití alkoholu přináší zlořečenství. Lidé nezůstali u střídmého pití. Mnozí propadli alkoholismu. Do této situace Bůh posílá své vojsko i své služebníky. Varuje před nestřídmým pitím slovem i příkladem Božích zasvěcenců jako byli nazarejští a další. Zlá zkušenost s alkoholem dala Bohu příležitost, aby vyzdvihl ideál: naprostá abstinence. Tento ideál však většina Božího lidu nenaplnila. Zůstali u nebezpečného střídmého pití. I když Boží vůle je ze stránek Starého zákona přece jenom patrná (nejdříve tolerance střídmého pití a pak ideál abstinence), naprostá abstinence zůstává pouze jako vznešené povolání králů, vládců, Božích služebníků a jako závazná norma pro nazarejce, kněze ve službě a těhotné ženy, maminky budoucích Božích mužů.

Všichni – členové i nečlenové církve – jsou srdečně zváni k pokračování debaty na téma Alkohol v Bibli!