Šenvert, Kraslická 14
Kdo je Izrael?
Kázání Daniela Kábrta na setkání mladých v Kynšperku nad Ohří 28.1.2012
Už jste se někdy setkali s názorem, že Izrael Starého zákona byl zavržen a v Novém zákoně nahrazen křesťanskou církví? Myslíte si to také? Já ne.
Už dost dlouho čtu Bibli a poznávám z ní Boha. Tušil jsem vždycky, že to nemůže tak být. Bůh je přeci Bohem všech. Tu stejnou naději, kterou má pro mě, má pro všechny lidi. Odpověď na moje úvahy na toto téma mi dala kniha Jacqua Doukhana Tajemství Izraele. Jacques Doukhan vyrostl v tradiční židovské rodině a přijal Krista jako Mesiáše. V jeho zkušenosti jsem našel krásně vysvětlené to, co jsem silně tušil, a to bych teď rád předal i vám.
Existuje mylně rozšířený názor, že Židé zavrhli Krista, a tak Bůh předal své poselství jinému lidu. Všimněme si však, kdo byli první křesťané. První následovníci Ježíše Krista byli přeci zase jenom Židé. Celá prvotní církev, která vznikla po Ježíšově smrti, byla složena ze Židů. Dokonce až do čtvrtého století církev neexistovala jako samostatná skupina, ale existovala v rámci židovství. Křesťané byli považováni za židovskou sektu a nově obrácení pohané se podřizovali pod správu tradičního judaismu. Platila pro ně téměř stejná pravidla jako pro jiné přidružené národy, které se k Izraeli přidávaly ve starozákonní době (Egypťané, Midjánci, Kúšité, Kenaanci, Moábci, Peršani atd.). Zavrhl tedy Bůh svůj lid, nebo jen rozšířil jeho řady za hranice židovského národa?
Kde se tedy vzala dnešní bariéra mezi Židy a křesťany? Nevytvořili ji Židé, ale křesťané. Ve čtvrtém století si svévolně změnili Boží stvořitelský den odpočinku ze soboty na neděli a zavrhli Tóru – pět knih Mojžíšových. Teprve toto svévolné křesťanské odmítnutí zákona se stalo příčinou odporu Židů vůči evangeliu a Kristu. Nemohou přijmout jako Mesiáše někoho, kdo je představován jako přestupník Božího slova a zákona. Kristus přitom ve skutečnosti Tóru zachovával a světil i sobotu. Svévole křesťanů nakonec vedla k bezprecedentnímu násilí a diskriminaci Židů trvající dlouhá staletí. Aby se dnes Žid mohl stát křesťanem, musí nejen zapomenout všechno toto bezpráví, ale musí se zcela vzdát svého židovství, musí popřít zákon. A to je špatně. Ježíš sám prohlásil: „Nemyslete si, že jsem přišel zrušit Zákon nebo Proroky. Nepřišel jsem je zrušit, ale naplnit.“ (Mt 5,17) Slovo naplnit zde znamená plnit až k plnosti, tedy ukázat jej v jeho původním smyslu jako zrcadlo Božího charakteru. Jak Ježíš v tomto textu dále vysvětluje: „Amen, pravím vám: Dokud nepomine nebe a země, nepomine ani jediné písmenko ani jediná čárka ze Zákona, dokud se všechno nestane. Kdo by tedy zrušil jediné z těchto nejmenších přikázání a tak učil lidi, bude v království nebeském vyhlášen za nejmenšího; kdo by však zachovával a učil, bude v království nebeském vyhlášen velkým.“ (Mt 5,18-19). Pavel přemýšlí podobně: „To tedy vírou rušíme zákon? Naprosto ne! Naopak zákon potvrzujeme.“ (Ř 3,31)
Souhrou dějinných okolností tedy dnes existují dvě skupiny, které si nárokují postavení pravého Božího lidu. Židé a křesťané. Obě jsou nepostradatelnými Božími svědky. Křesťané mají Mesiáše, ale čím dál více se odklání od zákona. Židé mají zákon, ale nemají Kristovu milost. Obě skupiny přináší poselství o Bohu, které chybí té druhé. Jsou dvěma svědky stejnému Bohu, ale jsou jedním duchovním lidem zvaným Boží Izrael.
Boží vůlí je tedy jednota, nikoli rozdělení jeho lidu. Co jako křesťané můžeme pro tuto jednotu udělat? Je to jasné. Odstranit příčinu rozdělení – svévolné odmítnutí Tóry včetně soboty určené jako oddělený svatý den již od stvoření světa, tedy dávno před vznikem židovského národa a vydáním Tóry i s Desaterem. A pokořit se vůči našim židovským bratrům za vše zlé, čeho se na nich křesťané, dokonce ve jménu Krista, dopustili. Jen tak otevřeme cestu dnešním Židům k přijetí Ježíše jako Mesiáše. Čas se krátí, Pán přichází.
13 roků zpět
Mám v tom hokej. A co je toto? http://www.sdarm.cz/?p=625
13 roků zpět
Ahoj Daniel.
Tvoja úvaha sa mi veľmi páčila, našiel som v nej pre seba niekoľko dobrých myšlienok. Ale žiaľ i pár vecí s ktorými nesúhlasím, možno i preto, že som ťa nesprávne porozumel. Ak je
tomu tak, prosím oprav ma.
Ak som správne pochopil, tak tvoja úvodná myšlienka je: Boh je Bohom všetkých a preto nezavrhol SZ Izrael. Ale to, že Boh je Bohom pre všetkých ešte neznamená, že za každých okolností som jeho vyvoleným ľudom aj vtedy ak neprijmem Mesiáša.
A teraz konkrétnejšie:
Prvými kresťanmi skutočne boli židia, ale obráť pozornosť prosím aj na to, že po ukameňovaní Štefana sa evanjelium začalo hlásať prvom rade v pohanských krajinách. A teda kresťanskú cirkev začali z veľkej časti tvoriť práve kresťania z pohanov. Kresťania začali zakladať vlastné zhromaždenia a zbory, pretože zo synagóg ich vyháňali ba dokonca sami židia prenasledovali a zabíjali. A ešte si mysleli, že tým robia Bohu službu (napr. apoštol Pavol). A tým sa dostávame k bariéru, ktorú si spomínal. S tou vlastne začali židia, a kresťania ako reakciu nato postupom času zavrhli sobotu. (pohanstvo v kresťanstve k tomu značne dopomohlo).
Kresťania nezavrhli Tóru, len nevideli zmysel jej dodržiavanie (obradné zákony a pod.) keďže Kristus (ako si i ty spomenul) zákon prišiel naplniť. A to sa skutočne aj stalo- symbol sa stal skutočnosťou. A zákon (obradný) bol pribitý na kríž (Kol. 2,14) Preto nebol dôvod naďalej lipnúť na SZ ustanoveniach a to je dôvod prečo kresťania nedodržujú Tóru.
A posledná vec, ohľadom toho že židia sú i naďalej Božím vyvoleným Izraelom, si prosím preštuduj: Dan 9, 24-27 a Luk 13,35
Takže židom sa cesta k Bohu nezatvorila ale ako národ už nie sú jeho vyvolenou nádobou. Nech ťa Pán vedie i naďalej pri štúdiu Písma.
13 roků zpět
Milý Jiří, kdyby desátky byly určeny jen pro levity a jejich službu ve svatyni, asi by už půl tisíciletí před ustanovením těchto levitů nedával desátek Abraham Malkísedekovi (1. Mojžíšova 14:18-20).
Pokud jde o Nový zákon a křesťanskou církev, velmi jasně se o ní v souvislosti s podílem pro levity vyjádřil apoštol Pavel například v 1. Korintským 9:13-14: „Což nevíte, že ti, kteří slouží ve svatyni, dostávají ze svatyně jídlo, a ti, kteří přisluhují při oltáři, mají podíl na obětech? Tak i Pán ustanovil, aby ti, kteří zvěstují evangelium, měli z evangelia obživu.“
A dobrovolnost desátků v křestním slibu? Cožpak není vše v tomto slibu zcela dobrovolné? Když to v každém bodu (přijetí ospravedlnění v Kristu, zachovávání Desatera, příprava na druhý příchod Páně atd.) není vždy výslovně uvedeno slovem „dobrovolně“, znamená to, že někdo někoho ke slibu nutí nebo manipuluje?
K Tvému výkladu Ježíšova Božího zákona jako zákona lásky říkám AMEN! (i když tomu asi nebudou všichni rozumět :-))
13 roků zpět
Hezký příspěvek, ale pro nevěřící naprosto nepochopitelné. Byl jsem nevěřící a mluvím z vlastní zkušenosti. Lidé mimo církev tomu nerozumí.
Například Kristus naplnil zákon. Jaký zákon? Nutno říct jaký zákon.
Tomuto slovnímu obratu nikdo nerozumí. Domnívám se, že přesnější je, že
Kristus splnil to co je v v zákoně lásky. To je již pochopitelnější.
Většina lidí chápe zákon jako nějaké nařízení, které se nesmí porušit, protože…a proto.
Největší přikázání nám přikazuje milovat Marek 12:28-34. O tom je i desatero.
Porovnejte si 2 Mojžíšova 20 a 1 Korintským 13.
Nebudeš mít jiného boha mimo mne, nesesmilníš-láska je věrná.
Nebudeš dychtit po domě… – Láska nezávidí nevychloubá se…
Láska nepočítá křivdy – Kristu byl ukřižován, aby smyl naše hříchy svoji krví. Takto Kristus naplnil zákon, zákon lásky. Takto byl naplněn i Mojžíšův zákon, zákon lásky, kdy byly hříchy sejmuty z hříšníků a vloženy na Beránka.
A proroky naplnit takto. Matouš 21:33-45. Bůh měl slitování s Židy a farizei a posílal jim proroky až nakonec i syna.
A takto by jsme mohli pokračovat dále.
Bůh je Láska, člověk je obraz Boha (Lásky), člověka stvořil jako muže a ženu. Protože je člověk obrazem Boha tedy Lásky, je Láska jeho podstatou bytí. A zákon, zákon Lásky, který nám přikazuje milovat je naše podstata. Proti Lásce vám nevěřící nic namítat nebudou, ale jakmile začnete používat termín zákon tak vás poslouchat nebudou a utečou. Proto doporučuji : Kristus splnil to co je v zákoně lásky. To je již pochopitelnější. A myslím, že i pravdivější.
13 roků zpět
Já měl zato, že desátky byly určeny pro Levity ke službě v chrámu. A po ukřižování Krista kdy se roztrhla Chrámová opona byla tato služba ukončena. Tedy i povinnost platit desátky. Je nějaká zmínka o tom, že se desátky vybíraly i po ukřižování Krista? Možná jsem ji přehlédl. A nemyslím dobrovolné dary. A mohl by být CASD pokřtěn člověk, který by odmítl v křestním slibu platit desátky? A proč nemáte v křestním slibu, že jsou desátky dobrovolné, ale máte tam, že dotyčný pokřtěný se zavazuje je platit. Jestli jsou dobrovolné, tak proč nutíte pokřtěné dávat tento slib platit je a vynecháváte tam slovo dobrovolně? A nebo se pletu? Připomíná mi to manipulaci a nebo Židy v Sobotu, kdy nosí kapesník, který je součástí domova a není a je součástí oděvu a není. Pokud se pletu vyveďte mě prosím z omylu.
13 roků zpět
Moc pěkné. Jen bych opravil drobnou nepřesnost. „Přijal Krista jako Mesiáše“ – „Přijal Pána Ježíše jako Mesiáše = Krista“.
Měj se pěkně, ať Ti Hospodin dává i nadále Svou moudrost.
Láďa
13 roků zpět
Milé „Jméno“ 🙂
desátky jsou biblickým způsobem samofinancování církve a její nezávislosti na státu podle Ježíšova „Co je císařovo, císaři, a co je Božího, Bohu.“ Samozřejmě jsou dobrovolné jako vše v církvi.
Ježíš Kristus se na kříži neobětoval proto, aby znemožnil svým následovníkům podporovat Jeho církev. Obětní předpisy ukazovaly na spásnou oběť Ježíše Krista rušící hříchy všech obrácených lidí, nikoli Bohem určených desátků. Ježíš, vzor všech křesťanů, o desátcích uvedl, že je třeba je „nezanedbávat“ a „neopomíjet“ (Matouš 23:23, Lukáš 11:42).
Desátky jsou tedy Bohem danou součástí života církve a proto jsou také součástí slibu s Bohem při křtu, kterým je člověk křtěn do církve – viditelného těla Kristova (1. Korintským 12:12-13, Koloským 1:17-18).
Křestní slib samozřejmě není proti Bohu, ale je naopak vyznáním křtu jako smlouvy s Bohem.
13 roků zpět
A desátky jsou v křesťanské církvi povinností a nebo byly došli naplnění společně s obětním zákonem naplnění Kristovým ukřižováním a tedy již nepovinné?
A může být placení desátků součástí křestního slibu?
A nebo je křestní slib proti Bohu?