Šenvert, Kraslická 14
O „zásobectví“
Kázání Tomáše Kábrta z 6.8.11
Luk 12:16-21 „Pak jim pověděl toto podobenství: „Jednomu bohatému člověku se na polích hojně urodilo. Uvažoval o tom, a říkal si: ‚Co budu dělat, když nemám kam složit svou úrodu?‘ Pak si řekl: ‚Tohle udělám: Zbořím stodoly, postavím větší a tam shromáždím všechno své obilí i ostatní zásoby a řeknu si: Teď máš velké zásoby na mnoho let; klidně si žij, jez, pij, buď veselé mysli.‘ Ale Bůh mu řekl: ‚Blázne! Ještě této noci si vyžádají tvoji duši, a čí bude to, co jsi nashromáždil?‘ Tak je to s tím, kdo si hromadí poklady a není bohatý před Bohem.“
– provokace: ten člověk jedná zcela racionálně X nazván bláznem, šílencem – proč?
– že zbourá malé a postaví velké sýpky – zvětší zásoby, majetek, živ. úroveň?
– ano, víme, že život nezáleží v rozmnožování majetku
– ale co je pro někoho nezbytné minimum, pro někoho již zhýralost
– co je pro někoho nedostatečné, je pro jiného nesmyslné plýtvání
– do kdy jde o rozumné a oprávněné zabezpečování a odkdy už o šílenství? A nejde ještě o mnohem víc? úvodní v. 15:
– chamtivost – pleonexia – ve smyslu „hladovost“ „nenasytnost“
pleonadzó – „přejídat“, „přerůstat“ (dnes ekonomický růst, růst HDP, růst živ. úrovně, růst růstu)
– doslova: „život nikoho není v hojnosti jeho majetku“
– jde o účel vlastnictví, očekávání s ním spojené, o roli v životě
v.16:
– „bohatý muž“ – podezřelé? jaký je původ jeho bohatství? je spravedlivý?
– na polích se hojně urodilo – dar od Boha
– od Boha dostáváme obživu, schopnosti, nadání, zdraví… na co? – pro službu Bohu a lidem
– „hojná úroda“ – zásoby – stavění stodol – co to židovskému posluchači (dnes písmákovi) připomíná?
– odkaz na příběh o Josefovi v Egyptě (Gn 41:29) – Josef – živý symbol věrnosti a služby Bohu
– Josef o svém poslání: „pro zachování života“ (Gn 45:5) – pro záchranu mnoha lidí
v. 17
– říkal si (en eautó) – doslova „pro (sebe) sám“ – kralický překlad: „přemyšloval sám v sobě“
– mluví o „své“ úrodě
– v jeho uvažování není místo pro druhé, ani pro Boha
– ani náznakem, žádná vděčnost, solidarita, poslání, k čemu mi to Bůh dává…
– jeho jedinou starostí je, jak vše použije pro sebe – pro svůj růst, životní úroveň, HDP)
– ale potřebuje to vše pro sebe? – zřejmě s tím vůbec nepočítal, všechny sýpky má plné
– úroda převýšila kapacitu rozumně plánované průměrné potřeby
– když mám sám všeho plno a ještě mám mnoho navíc – co s tím? „Co budu dělat?“
– koho se takto ptá? ptá se Pána Boha? radí s s někým? – ptá se sám sebe
v. 18
– zeptal se sám sebe – a sám sobě si také odpovídá: Udělám toto…
– sám sebe přesvědčí, že vše, co od Boha dostal, bude potřebovat jen pro sebe
– ve skutečnosti to sám spotřebovat nemůže, ale on sám sebe přesvědčí, že to potřebuje a spotřebuje
– to je rys soustředěnosti na sebe – přesvědčení, že vše, co dostávám, je pro mě a musí zůstat moje
– tak boří, staví – ještě více pracuje – aby si vytvořil více místa pro svoje větší hromadění
– hromadění za každou cenu – zde cena nových sýpek – a u tebe?
– jakou cenu platíš za svou soběstřednost? – kolik času, úsilí, schopností…
– kolik Božích darů, požehnání a zkušeností si necháváš sám pro sebe?
– za jakou cenu? není to cena samotného života?
– není to nakonec cena života věčného? – cena nejvyšší?
– mluví o „svém“ obilí (v orig. mú – „moje“) , o „svých“ zásobách
– nač je dobré hromadění – zásoby?
– slovník: zásoby jsou materiál nebo zboží určené pro budoucí spotřebu
– jde o budoucnost, zajištěnost života (dále čteme: „na mnoho let“)
– etymologický slovník: mít „za sobú“ (- jako zálohu, také „násobit“), od „sebe“ i „soběctví“ – „zásobectví“
– jde o to sám sebe zajistit, sám sobě si zajistit dobrý život – hromaděním!
– ale je to možné? je možné si zajistit dobrý život tím, že si jej nechám jen pro sebe?
– kdo se s nikým neradí, ani se s nikým nedělí – projevem sobectví je izolace, nesolidárnost, bezohlednost
– zásoby je naopak třeba opevňovat, hlídat před ostatními, starat se o ně
– může takový člověk zažít radost, pokoj?
v. 19
– mluví o sobě a svém životě v souvislosti s vlastnictvím
– sám se ztotožňuje s tím, co má – v tom vidí hodnotu života i sebe sama
– a stejná měřítka má logicky na druhé – rozumí si v nejlepším případě jen s těmi, kteří mají hodnoty stejné
– přestává si tedy rozumět s Bohem, který má hodnoty výrazně jiné
– Bůh nehromadí, ale dává – je jiný, svatý
– a smyslem života člověka je, „aby byl obrazem Boha“
– žiji proto, aby ti, kteří vidí mne, viděli živého Boha – Boha, který je svatý – zcela jiný než tento zlý svět
– Lévinas: vlastněním vchází jinakost do stejného
– a stejnost je popřením Boží rozmanitosti, je popřením svobody
– nepřivlastnili jsme si jen sami pro sebe dokonce i samotného Boha? a jeho Slovo?
– zploštění života na soukromé vlastnictví čehokoli je modlářství a nesvoboda
– přivlastněním si Božích darů – času, schopností, tvořivosti – jen pro sebe, mizí z mého života obraz Boha
– a z následovníka Kristova, posla svatosti, jinakosti jiného světa, svobody Božího království,
se stává tuctový „zásobec“
– „a řeknu si…“ – odkud to Ježíšovi posluchači znali?
– Gn 11:3 – „a řekli si…“ – odkaz na příběh o stavbě babylonské věže
– lidé se neptají, co říká Bůh, neslaví jeho jméno – dělají, co si sami řekli, budují jméno sobě
– ve jménu svého „růstu“ (věže) a zajištění – přichází násilí, zotročování, šílenství
– „jez, pij, raduj se“ – odkud tohle Ježíšovi posluchači znali?
– Kazatel 9:7 – Jdi, jez svůj chléb s radostí a popíjej své víno s dobrou myslí,
neboť Bůh již dávno našel zalíbení ve tvém díle.
– jídlo, pití, dobrá mysl – spojeny s čím? se vztahem k Bohu
– zde spojeny s čím? se „zásobectvím“, s hromaděním
v. 20
– a nyní sám Bůh promlouvá do tohoto soukromého hromadění
– a jak promlouvá Bůh k tomuto dobře zajištěnému, zásobenému životu pro sebe?
– Blázne!
– myslíš, že ti dávám život a všechny další dary jen pro tebe?
– jak jsi přišel na to, že to, co ti svěřuji, je tvoje a musí tvoje zůstat?
– k čemu mi je na světě takový člověk?
– ani holý život není tvůj, kdykoli si ho mohu jako zbytečný vzít zpět – zásoby nezásoby
– Blázne, co si chceš zajišťovat?
v.21
– najednou zjišťujeme, že „bohatý muž“ není ve skutečnosti vůbec bohatý
– je to jen takový blázen – shromažďovač – „pokladů“ – ironie – rozuměj „nesmyslů“
– thesauridzó eautó – „hromadí pro sebe sám“ (pro hromadění samo)
– znáte takové šílence?
– kdo jsou tedy ti „zdraví a bohatí“?
– ti, kdo jsou takoví ne sami před sebou nebo před lidmi, ale „před Bohem“
– ti, kteří nacházejí svou jistotu do budoucnosti, svou zajištěnost, nikoli v sobě, v soběctví, v zásobectví
– ale v někom úplně jiném
– ale ve všemohoucím a věčném Bohu, který je láska
– který učí dávat, sloužit, soucítit
– proč to Ježíš říkal? aby nám nabídl jiný, mnohem krásnější a důstojnější život založený na Něm, na jeho milosti
– život, který není spoutáván chamtivostí ani smrtí
Jak asi zareagoval ten muž v podobenství na Boží varování?
Ušetřil si práci s novými sýpkami a postaral se o chudé? Nebo zemřel svůj zbytečný život na svých velkých zásobách?
Nevíme –
Ježíš končí podobenství otázkou: Čí je to, co si přivlastňuješ?
Je to těžká otázka?
A jak na ni zareaguješ ty?