Šenvert, Kraslická 14
Volání z hlubin
Z hlubin k tobě volám, Hospodine!
Má 3 části: modlitba (4 verše), vyznání (2), výzva (2)
Nahrávka k poslechu zde: Arvo Pärt De profundis
Verš 1 (Studijní překlad): „Píseň stupňů. Z hlubin k tobě volám, Hospodine!“
– poutní píseň – píseň stupňů – při putování a vystupování k chrámu – bohoslužbě
– forma v 1. osobě – zpívá jeden
– ale má posluchače – zpívá za ně, za všechny
– zástupná modlitba – odkazuje na zástupnost Boží oběti
– na lidskou nedostatečnost si pomoci
– na naprostou závislost na Bohu
– prožitek stavu v Hospodinově přítomnosti
– zpokornění před Božím majestátem
– přijetí Boha v jeho tajemnosti a svatosti
– proto „z hlubin“
– nahlédnutí své lidské bídy a hříšnosti
– „maamakím“ – hlubiny vod, přesněji vodní dno
– v Starém zákoně hlubiny představují chaos (před stvořením smysluplného kosmu), zkázu, v hlubině se nedá žít
– pro nás je dnes hloubka cosi pozitivního…, v Bibli má pouze negativní význam – v hlubinách nesídlí Bůh
– tam se dostává člověk svou neposlušností, vinou, hříchem – jako Jonáš
– do hlubin se sestupuje, je to opak cesty (vystupování) do chrámu
– jako šeol, hrob (teď např. Bin Ladin zabit a vhozen do hlubin moře), hlubina je místo pro mrtvé
– právě tak se žalmista cítí
– i nám se může život stát peklem
– připadám si, jakoby se nade mnou zavřela voda
– beznadějně se topím ve svých nepravostech
– a přece: „z hlubin bezedných tě volám, Hospodine“
– v tom je úžasné poselství
– i z toho nejvzdálenějšího místa smím volat k Hospodinu
– z největší hlubiny mohu žádat:
Verš 2: „Panovníku, vyslyš můj hlas! Kéž jsou tvé uši pozorné k mým úpěnlivým prosbám!“
– není v celém vesmíru místa tak beznadějného, aby nepronikla má modlitba k tvým uším – „uši pozorné“
– všechna náboženství mají nějaký konkrétní obřad, místo, čas, podmínky určené pro spojení se svým božstvem…
– ne tak víra v Hospodina
– v Ježíši Kristu sestoupil do nejhlubších hlubin našeho pokřiveného lidství
– ano, až do hrobu sestoupil pro nás
– máme Boha, který vždy pozorně naslouchá, sestupuje do našich hlubin
– můžeme jej vzývat a oslovovat i tehdy, když jsme se mu nekonečně vzdálili
– pouť do Jeruzaléma (Velikonoce, Slavnost stánků) připomíná vyjití z Egypta
– je odkazem na zlom, obrat, z bídy a otroctví ke svobodě
– z úzkosti do radosti
– od mrtvých bohů tohoto světa k živému Bohu nebes
– zde v intimním smyslu:
Verš 3: „Pokud budeš hledět na nepravosti, Panovníku Hospodine, kdo obstojí?“
– jde o potřebu vysvobození z otroctví vlastních hříchů
– mít na zřeteli – zde (šmr) doslova „střežit“ – pečlivě ukládat nepravosti do paměti a schraňovat pro příští použití
– tak jednají lidé
– kdo by obstál, kdyby tak jednal Bůh?…
– Bůh je jiný, jedná jinak
– ne proto, že by nám dával za pravdu v naší pokřivenosti
– ne proto, že by nás chválil za to, do jakých hlubin jsme se propadli
– je to proto, že má něco skutečně božského:
Verš 4: „Ale u tebe je odpuštění, proto vzbuzuješ bázeň.“
– pro odpuštění zde výraz (s´lichá, s-l-ch), u něhož je v celém Starém zákoně subjektem vždy pouze Bůh
– kněz může vykonávat zástupné smírčí obřady za provinilého, ale tím, kdo odpouští je Hospodin
– jde o zcela specifický akt, který nikdo z lidí nemůže vykonat
– tak jako odpouští Bůh, my prostě odpouštět nedokážeme
– i v tom je Bible velmi realistická
– právě tento jedinečný božský akt odpuštění „vzbuzuje bázeň“
– je tu účelová spojka (vu), tedy doslova: „u tebe je odpuštění, abys vzbudil bázeň“
– to, co vzbuzuje bázeň, není nepravost, trest, ale odpuštění!
– (adventisté a trojandělské posleství: bojte se Boha a vzdejte mu čest… – poselství milosti, ne strašení)
– bázeň vzbuzuje Bůh, který se nevejde do žádného našeho schématu o zásluze a odměně, o vině a trestu, (Dostojevskij)
– Bůh neuchopitelný, skrytý, je takový právě těmito nám nepostižitelnými pohnutkami lásky
– právě jako takový, nevystižitelný ve své lásce, vzbuzuje bázeň
– Bůh, který odpouští, se nám tím nedává k dispozici, k manipulaci
– nestává se naším kumpánem, naopak náhle pocítíme jeho svatost
– čistý oheň jeho lásky
– a najednou tě jímá bázeň, strach, hrůza z toho, abys nepřišel o tuto čistou lásku, abys neztratil jeho odpuštění
– pak už totiž zbývají jen ty bezedné hlubiny a prázdnota
Verš 5: „Očekávám na Hospodina, očekává duše má, čekám na jeho slovo.“
– modlitba přechází ve vyznání
– žalmista je na dně a ví, že sám si není schopen pomoci
– skládá naději v Hospodina nahoře a čeká na to, co řekne, udělá On
– zajímavost: hebr. slova pro „očekávat“ a „mít naději“ mají stejný původ jako slovo „šňůra“, vlákno, nit
– skládat naději v Hospodina, čekat na jeho slovo je jako držet se tenké šňůry Božího slova, které mě vytahuje z hlubiny nahoru
– žalmista svůj stav neřeší, tiše čeká na slovo Hospodina
– uspokojení není v naplnění mých nároků, ale v osvobození se od nich
– čekání na Boha, víra, to není útok, ale kapitulace (Karl Barth)
– teprve když se osvobodíš od svých nároků, necháš se vést Božím slovem
– nebo jiný obraz:
Verš 6: „Má duše vyhlíží Panovníka víc než strážní jitro, víc než strážní jitro.“
– čekat a vyhlížet víc, než čekají noční strážní na jitro – zdůrazněno zopakováním, jako: ano, až tak!
– tak dychtivě a nedočkavě…
– jako pastýři na hlídce u Betléma – ó jak ti se dočkali!
– jako zbědovaný Jeremijáš, který vyznává, že Hospodinovo milosrdenství a slitování se obnovuje každého rána
– před rozbřeskem bývá tma nejčernější, bývá nejvíc sebevražd
Verš 7: „Čekej, Izraeli, na Hospodina, vždyť u Hospodina je milosrdenství, hojné je u něho vykoupení.“
– všechny spolutopící proto žalmista vyzývá, aby také čekali na Hospodina
– o jeho odpuštění a milosrdenství se lidé dozví pouze ze zvěstování jeho slova,
– v hlubině se to nedozví, ani v hlubině svého nitra
– sám Bůh skrze své následovníky, skrze zvěstování svého slova, uskutečňuje vykoupení naše i lidí kolem nás
– „hojné“ vykoupení – co to znamená?
Verš 8: „On vykoupí Izrael ze všech jeho nepravostí“
– vykupuje ze všech nepravostí
– sám platí to, co nemůže nikdo splatit
– vykupuje z každého hříchu
– naše nepravosti jsou takovým otroctvím, nesvobodou, že z nich musíme být vysvobozeni, vykoupeni cizím zásahem
– toto vykoupení ovšem stojí mnoho:
Matouš 20:28: „Syn člověka nepřišel, aby si nechal posloužit, ale aby posloužil a dal svůj život jako výkupné za mnohé.“
– není taková hlubina, do které pro tebe Bůh nesestoupí
– toto Boží slovo, evangelium Ježíše Krista, který pro nás už předem sestoupil až do hrobu, až na dno, to nás drží nad vodou, ať je sebehlubší
13 roků zpět
To jsou nádherná slova naděje. Díky.